VIT VOOR SPELERS EN KEEPERS ACADEMY TEAMS
Gedurende het seizoen zullen er voor de spelers en keepers van de DBS Academy teams Voetbal Individuele Trainingen (VIT) worden verzorgd:
dinsdags
- selectieteams (O9 t/m O14)
De focus zal liggen op ontwikkeling doormiddel van differentiatie.
Het kan ook voorkomen dat er in plaats van getraind wordt er een oefenwedstrijd of toernooi is.
DIFFERENTIEEL TRAINEN
Een goede uitvoering tijdens de training is geen betrouwbare graadmeter of de spelers zich daadwerkelijk ontwikkelen, de uitvoering tijdens de wedstrijd wel.
In de traditionele trainingsopbouw gebruiken de meeste coaches automatisch een indeling in drie fases.
Eerst is er de cognitieve fase, waarin de nadruk ligt op het begrijpen wat je moet doen (plaatje, praatje, daadje).
Daarna is de associatieve fase, waarin feedback gegeven wordt op de uitvoering (begeleidend en situatief coachen).
Tot slot is er de autonome fase, waarbij de sporters zelf uitvoering geven en er vooral feedback wordt gegeven op het resultaat.
In traditioneel leren wordt er dus vanuit gegaan dat:
1. de focus eerst op de uitvoering moet liggen en pas later op het resultaat;
2. kennis eerst expliciet aanwezig moet zijn, voordat deze impliciet toegepast kan worden;
3. dat herhaling (drillen) leidt tot de beste leerresultaten.
DIFFERENTIEEL LEREN EN ONTWIKKELEN
Waar je bij traditioneel trainen iedere beweging wilt controleren, moet je dat bij differentieel leren vooral niet doen.
Het lichaam moet zijn eigen weg vinden en dat kan alleen als die controle durft los te laten.
je leert de focus op je doel te houden te vertrouwen op je eigen lichaam, ook in onverwachte situaties.
Dit geldt niet alleen voor motoriek, maar ook voor inzicht en het vastzetten van aandacht.
Bij differentieel leren gaan we er vanuit dat trainen zijn er drie variabelen:
- individu (speler moe, fit, boos, blij)
- de activiteit (maat bal, spelregels, soort goal, met hesjes, zonder hesjes, haarband, 2x raken, 1x raken, schoenen, barefoot etc)
- omgeving (gras, zand, kunstgras, modder, zand, zaal etc)
Telkens als een van deze drie variabelen wordt verandert, beïnvloedt dat het leren van een speler en wordt op termijn de uitvoering daar beter van.
De speler moet hetzelfde principe immers in een andere situatie toepassen.
Dat werkt veel beter dan iemand telkens dezelfde oefening op exact dezelfde wijze te laten uitvoeren.
Situaties zijn namelijk nooit identiek.
Daarbij komt dat het lichaam zó snel moet beslissen en handelen, dat dit door het brein vaak niet meer aangestuurd kan worden.
Het lichaam moet het dus als het ware gaan automatiseren.
Het lichaam zal moeten wennen aan die altijd weer veranderende omstandigheden en dus in verschillende situaties toch de goede keuzes moeten kunnen maken.
Dat kan getraind worden waardoor de speler significant ontwikkeld.
De trainingen (of oefenwedstrijden) zullen op woensdag (onder- en middenbouw) en op dinsdag (bovenbouw) plaatsvinden.
Uitsluitend spelers van een BVO kunnen en mogen aansluiten bij onze deze groepen.
ONDERDELEN
- ondergrond
- materiaal
- spelregels
- aantallen
- herkenbaarheid teamleden
AFMELDINGEN TRAINING
De VIT zijn verplicht voor spelers uit een selectieteam.
Afwezigheid wordt bijgehouden en zal consequenties hebben voor uitnodigingen van oefenwedstrijden en toernooien.
De trainers van de Voetbalschool hebben een adviserende rol bij de beoordelingen van spelers.
